Forskare vid Brunel University London har utvecklat en ny generation ultralätta bilkomponenter som kommer att minska bränslekostnaderna och koldioxidutsläppen.

Det tre år långa projektet på 7,5 Mpund är ett samarbete med Brunel Centre for Advanced Solidification Technology (BCAST), Jaguar Land Rover och andra.

Experter på flytande metall kommer att arbeta med projektet från Brunel’s Advanced Metals Casting Centre (AMCC) och Advanced Metals Processing Centre (AMPC) från Uxbridge campus i västra London.

Målet är att göra perfekta otroligt lätta, tunnväggiga pressgjutgods i aluminium för framtida Jaguar Land Rover, vilka skulle kunna användas i krockabsorption, chassidelar eller dörrluckor.
Med BCAST som överbryggar gapet mellan grundläggande forskning och industriella applikationer, hoppas man kunna hjälpa att skapa lättare fordon och minska bränslekostnaderna och utsläppen.

”Genom att gjuta ett fordon som är lättare förbättrar man bränsleeffektiviteten, eftersom det då krävs mindre energi att driva det längs vägen” säger BCAST Director of Programmes, Eric Nyberg. ”Och bättre bränsleförbrukning betyder renare luft genom att man pumpar ut färre nedsmutsande gaser i luften.”

Dela gärna artikeln

Fortsätt till Aluminium Scandinavia >